Пам’ятайте! Ваша уважність та оперативність можуть врятувати ЖИТТЯ
-
Рекомендації для батьків про безпечне використання Інтернету
-
«Море китів»: Кіберполіція застерігає, як вберегти дитину від «груп смерті» у соцмережах
Корисні слова підтримки та заохочення для забезпечення позитивної емоційної атмосфери:
- Спробуй ще раз.
- У мене теж не одразу виходило, тому не втрачай надії.
- Я завжди вважала, що ти зможеш це зробити.
- Я впевнена, що ти це зможеш.
- Мені подобається те, що ти зробив.
- Навіть, якщо ти помилишся, я тобі допоможу.
- Я пишаюсь тобою.
- Ти талановитий (талановита).
- Я вірю в тебе.
- Я дуже радію за тебе.
- Давай спробуємо разом зробити краще.
- Я задоволена (ний) твоєю допомогою.
- Дякую тобі.
- У тебе чудово це виходить.
Щоб підтримати дитину, важливо опиратися на її сильні сторони; не зосереджувати увагу на невдачах; показувати, що ви задоволені дитиною; уміти й хотіти демонструвати свою любов; проявляти емпатію (розуміння почуттів, відношень, психічних станів іншої людини) і віру у свою дитину.
Пам’ятайте: дитині потрібно, що її розуміли, любили, визнавали та поважали.
ОЗНАКИ НАЯВНОСТІ СУЇЦИДАЛЬНОГО НАМІРУ
Словесні – понад дві третини осіб, які скоюють суїцид, повідомляють про свій намір. Дитина може:
- Прямо говорити про смерть: «Я збираюсь покінчити собою», «Я не можу так далі жити»;
- Непрямо натякати про свій намір «Я більше не буду вам заважати», «Вам буде краще без мене»;
- Багато жартувати на тему самогубства;
- Виявляти надмірну зацікавленість питаннями смерті;
- Обговорювати («смакувати») суїцидальні сюжети кіно, з художніх творів, почутих від засобів масової інформації;
- Вести записи з роздумами про смерть;
- Наполягати на відсутності сенсу життя «Життя нічого не варте»
Поведінкові ознаки:
- Роздає речі, які мали велике особистісне значення для нього, замирюється з давніми ворогами;
- Демонструє значні зміни в поведінці, як от:
- Надзвичайно байдуже ставлення до свого зовнішнього вигляду;
- Порушення уваги та зниження якості виконуваних робіт;
- Пропускає уроки, не виконує домашні завдання, уникає спілкування з однокласниками;
- Проявляє роздратованість, стає похмурим;
- Знаходиться в пригніченому стані;
- Нудьгує в ситуаціях, які раніше його захоплювали або цікавили;
- Має порушення аппетиту, сну, чого раніше не спостерігалося;
- Емоційно виявляє тривогу, відмовляється від активних дій
Ситуаційні ознаки:
- Поведінка «жертви» - втрата самоповаги
- Зрада своїм ідеалам, боягузтво або надмірна агресія
- Конфлікт зі значимими людьми, порушення відносин
ДІЇ ДОРОСЛИХ, ЯКІ ПОМІТИЛИ У ПІДЛІТКА СУЇЦИДАЛЬНІ НАМІРИ:
- Повідомити про свої підозри батьків (батькам – класного керівника і директора школи). Сім’я і школа мають у цій ситуації об’єднатися;
- Негайно звернутись до шкільного психолога;
- Організувати безперервний нагляд за дитиною на період загострення та реабілітації
- Не відмовляти дитину від наміру (вона вас не почує), не намагатись розважити, відволікти її, не тримати її силоміць, не робити жодного докору, не критикувати
- Прийом «приєднання» - виказати співчуття й розуміння, дати можливість виговоритись, поплакати
- Максимальний тілесний контакт: обіймати, пригортати, гладити, «заколисувати»
- Якщо можливо, усунути чинник, що призвів підлітка до такого стану (припинити конфлікт між батьками, створити доброзичливу атмосферу в класі)