ЗберегтиЗберегти

Пам’ятайте! Ваша уважність та оперативність можуть врятувати ЖИТТЯ

Корисні слова підтримки та заохочення для забезпечення позитивної емоційної атмосфери:

  • Спробуй ще раз.
  • У мене теж не одразу виходило, тому не втрачай надії.
  • Я завжди вважала, що ти зможеш це зробити.
  • Я впевнена, що ти це зможеш.
  • Мені подобається те, що ти зробив.
  • Навіть, якщо ти помилишся, я тобі допоможу.
  • Я пишаюсь тобою.
  • Ти талановитий (талановита).
  • Я вірю в тебе.
  • Я дуже радію за тебе.
  • Давай спробуємо разом зробити краще.
  • Я задоволена (ний) твоєю допомогою.
  • Дякую тобі.
  • У тебе чудово це виходить.

Щоб підтримати дитину, важливо опиратися на її сильні сторони; не зосереджувати увагу на невдачах; показувати, що ви задоволені дитиною; уміти й хотіти демонструвати свою любов; проявляти емпатію (розуміння почуттів, відношень, психічних станів іншої людини) і віру у свою дитину.

Пам’ятайте: дитині потрібно, що її розуміли, любили, визнавали та поважали.

 

ОЗНАКИ НАЯВНОСТІ СУЇЦИДАЛЬНОГО НАМІРУ

Словесні – понад дві третини осіб, які скоюють суїцид, повідомляють про свій намір. Дитина може:

  • Прямо говорити про смерть: «Я збираюсь покінчити собою», «Я не можу так далі жити»;
  • Непрямо натякати про свій намір «Я більше не буду вам заважати», «Вам буде краще без мене»;
  • Багато жартувати на тему самогубства;
  • Виявляти надмірну зацікавленість питаннями смерті;
  • Обговорювати («смакувати») суїцидальні сюжети кіно, з художніх творів, почутих від засобів масової інформації;
  • Вести записи з роздумами про смерть;
  • Наполягати на відсутності сенсу життя «Життя нічого не варте»

Поведінкові ознаки:

  • Роздає речі, які мали велике особистісне значення для нього, замирюється з давніми ворогами;
  • Демонструє значні зміни в поведінці, як от:
  • Надзвичайно байдуже ставлення до свого зовнішнього вигляду;
  • Порушення уваги та зниження якості виконуваних робіт;
  • Пропускає уроки, не виконує домашні завдання, уникає спілкування з однокласниками;
  • Проявляє роздратованість, стає похмурим;
  • Знаходиться в пригніченому стані;
  • Нудьгує в ситуаціях, які раніше його захоплювали або цікавили;
  • Має порушення аппетиту, сну, чого раніше не спостерігалося;
  • Емоційно виявляє тривогу, відмовляється від активних дій

Ситуаційні ознаки:

  • Поведінка «жертви» - втрата самоповаги
  • Зрада своїм ідеалам, боягузтво або надмірна агресія
  • Конфлікт зі значимими людьми, порушення відносин

ДІЇ ДОРОСЛИХ, ЯКІ ПОМІТИЛИ У ПІДЛІТКА СУЇЦИДАЛЬНІ НАМІРИ:

  • Повідомити про свої підозри батьків (батькам – класного керівника і директора школи). Сім’я і школа мають у цій ситуації об’єднатися;
  • Негайно звернутись до шкільного психолога;
  • Організувати безперервний нагляд за дитиною на період загострення та реабілітації
  • Не відмовляти дитину від наміру (вона вас не почує), не намагатись розважити, відволікти її, не тримати її силоміць, не робити жодного докору, не критикувати
  • Прийом «приєднання» - виказати співчуття й розуміння, дати можливість виговоритись, поплакати
  • Максимальний тілесний контакт: обіймати, пригортати, гладити, «заколисувати»
  • Якщо можливо, усунути чинник, що призвів підлітка до такого стану (припинити конфлікт між батьками, створити доброзичливу атмосферу в класі)